23 Temmuz 2014 Çarşamba

Bayram Geliyor ve DİKKAT! Bir Anlık Dikkatsizliğimiz Bütün Hayatımızı Etkileyebilir


Her bayram tatili öncesi uyarılar yapılır, aman dikkat! denilir ve sonra da  olan olur Gazetelerde okuduğumuz ve televizyon haberlerinde izlediğimiz trafik “kazası” çarpışmaları  haberleri yine yerini alır. Toplum olarak ne kadar alışkınız değil mi? ” Yazık olmuş, çok da gençmiş, vah vah vah… Kader ne diyelim?” diyoruz, hep birlikte. Ama trafik “kazaları” çarpışmaları bir kader değil. Bir anlık dikkatsizlik, sorumsuzluk ve saygısızlık sonucu oluşan ama telafisi hiçbir zaman mümkün olmayan bir olaydır. Trafik çarpışmaları sonucu zarar gören araçların yedek parçası var ama ya insanların?
Biz trafik kazası demiyoruz çünkü “kaza” kelimesi baştan affetmeyi öngörüyor. Oysa yaşananların hepsi dikkatsizlik ve sorumsuzluk nedeni ile meydana geliyor.  Kırmızı ışıkta geçerseniz, bir çarpışmaya neden olursunuz, hızınızı kontrolsüz  şekilde artırırsanız, istenmeyecek sonuçları ortaya çıkarırsınız.  En basit önlem olan emniyet kemerinizi takmazsanız, çarpışma sırasında  yaralanma ya da ölüm riskini %40-%65 oranında artırırsınız. Birisine çarpıp kaçarsanız “bir insanın yaşam hakkını elinden alırsınız”. Yani tüm bunlar öngörülebilir sonuçlar o zaman neden hala “kaza” diyoruz.
Rakamların karmaşık şeyleri daha kolay anlamamıza yardımcı olduğu söylenir. Biz trafik mağdurları için durum tam tersidir. Bazen rakamlar,  her şeyi sıradanlaştırıyor. Bir örnek, 28 yılda, teröre 40 bin kurban! verdik. Oysa sadece 2012 yılında Türkiye’de meydana gelen toplam trafik çarpışması sayısı 1.296.636. Yollarda hayatını kaybeden 3.750 kişi. Yaralı sayısı ise 268.102 kişi. Bu rakam Emniyet Genel Müdürlüğünün resmi rakamlarıdır. Hayatını kaybedenlerin sayısı olay anındaki kayıpları kapsıyor. Uzmanların görüşü, gerçek rakamın resmi rakamların 2.5 katı olduğudur. Resmi olmayan rakamlara göre ülkemizde, yılda 10.000 kişi yollarda hayatını kaybediyor ve binlerce kişi de yaralanıp, kalıcı sakatlıklarla hayatına devam ediyor. Başka bir deyişle sadece 2012 yılında gerçekleşen trafik çarpışmalarında, 28 yıllık terörün neden olduğu toplam kaybın  1/3 ü kadar can kaybımız oldu. Yılda 10 bin kişiyi teröre kurban etseydik, sanırım bu kadar sakin karşılamazdık. Bu da bir terör, TRAFİK TERÖRÜ.   Rus lider Joseph Stalin’e atfedilen sözdeki gibi “bir kişinin ölümü trajedi, 1 milyon kişinin ki sadece istatistiktir. “ 
Hafta sonu başlayacak olan, Ramazan bayramı hafta sonu tatilinin de eklenmesi ile 5 gün oluyor. Bayram tatili nedeni ile  trafikteki araç yoğunluğunun  10 kat daha artması bekleniyor.  2013 Ramazan Bayramı tatilinde 61 ölümlü, bin 785'i yaralamalı toplam bin 846 trafik çarpışması  meydana geldi.  Bu çarpışmalarda olay anında kazalarda 86 kişi hayatını kaybetti. (Uzmanların görüşü bu rakamın 2.5 ile çarpılması yönündedir, çünkü hastane ve sonrasında hayatını kaybedenler bu rakama dahil değildir.)
Bayram tatili için yola çıkacak sürücüler lütfen dikkatli olun. Yorgun ve uykusuz yola çıkmayın.
Mutlaka mola vererek yolculuğunuzu tamamlayın. 15 dakika erken gitmek için kendi canınızı ve başkalarının canını tehlikeye atmayın.
Mümkünse trafiğin az olduğu saatlerde yolculuğa çıkın.  
Yola çıkmadan aracınızın bakımını mutlaka yaptırın, kurallara uyun, kurallar hepimiz için ve sakın bana bir şey olmaz demeyin.  
Hızınızı kontrol edemeyecek dereceye getirmeyin, hızın neden olduğu çarpışma oranı %13 olsa bile, çarpışma anında hızın yüksek olması nedeniyle ölüm ve yaralanmaların oranı çok daha yüksektir.  Hızı %5 azaltmak, %30 yaşam şansını artırır. 
Yola çıkarken mutlaka emniyet kemerinizi takın, emniyet kemeri takmak %40-65 oranında yaşama bağlar.  
Motosiklet ile seyahat ediyorsanız kaskınızı takın, motor kullanırken kask takmak %40 ölümcül yaralanmaları engeller.
Cep telefonunuzu araç kullanırken kullanmayın,  araç kullanırken cep telefonu kullanmak basit bir aramada %20, detaylı görüşmede ise 529 oranında dikkatinizi dağıtır.  İngiltere’de yapılan araştırmaya göre, 110 km hızla giden bir aracın sürücüsü aniden fren yaptığı zaman,  durma mesafesi,
Normal sürücüde  31 metre
Alkollü sürücüde  35 metre,
Kulaklık ile telefonda konuşan sürücüde 39 metre
Elinde cep telefonu ile konuşan sürücüde ise  45 metredir.
Bu da, saatte 60 km hızla giden bir otomobilin sürücüsünün frene basmasının bu kadar gecikmesi durma mesafesinin 15 METRE  ARTMASINA NEDEN OLMAKTADIR.
Hiçbir araç içinde sürücü yokken trafik çarpışmasına neden olmaz, önce kendi güvenliğimizi sonra da başkalarının güvenliğini düşünerek direksiyon başına geçersek, trafik çarpışmalarına, yaralanmalara ve kayıplara neden olmayız.
Türkiye’de 11 aileden biri Trafik mağduru ve dileğimiz bu bayram tatilinde yeni mağdurların olmaması…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder