TRAJİ TRAFİKTEN BEŞERİ TRAFİĞE " DİKKATLİ KULLANIRSANIZ, HAYAT KURTARIRSINIZ!"
Bu hafta basına yansıyan haberlerden derlemeler ile bir program daha yaptım. Kazalar son iki haftadır yine ne yazık ki, pek çok cana mal oldu. Özellikle Anadolu'da kış şartları ve yolların buz tutması nedeni ile pekçok kaza oldu. Ve en acı tesadüf de Karabük'de, baba oğulun çarpıştığı kazada babanın hayatını kaybetmesi ile olmuş.
Çinliler insansız araçlarını test etmişler ve saatte 105 km. hızı görmüş bu araç. Aynı zamanda test sürüşü sırasında 33 kez hatalı sollama yapmış. Çin Askeri Ulaştırma
Üniversitesi, insansız karayolu taşıtını başarıyla test etti. 'Lion 3' isimli
araç, test sürüşünde 105 kilometre kadar hıza ulaştı. Aracın radar, kamera ve uydu
navigasyon donanımının kusursuz çalıştığının belirtildiği haberde, akıllı araç
teknolojisinin gelecekte çok sayıda alanda kullanım olanağı bulacağı kaydedildi. Habere
ayrıca, askeri alanda tehlikeli görevlerde kullanılabilecek akıllı araçların,
sivil alanda kazaların önlenmesi ve trafik sıkışıklığının önlenmesinde kritik
rol oynayabileceği belirtildi.Araç her ne kadar insansız olarak hareket etse de
aracın içindeki teknisyen ve gözlemci otomobilin performansını ölçmüş.
İki Günlük
Buzlanmanın Maliyeti Alman'lara 3 Milyon Euro olmuş. Güney
Almanya'nın büyük bir bölümünde etkili olan soğuk havaya bağlı olarak meydana
gelen buzlanma birçok kaza ve yaralanmaya sebep olmuş. Özellikle son iki günde etkili olan
aşırı soğuklar sonucu karayolları adeta buz pistine dönerken, Baden Württemberg
eyaleti genelinde meydana gelen binden fazla trafik kazasında 14'ü ağır olmak üzere
53 kişi yaralanmış ve meydana gelen kazalardaki maddi zarar ise 3 milyon Euro
olarak açıklanmış.
Samsun'da "20
Ocak Faciası" Unutulmadı...
Samsun'da, İlkadım Belediyesi tarafından 20 Ocak 1989
yılında trafik kazası sonucu hayatlarını kaybeden Samsunsporlu futbolcular ve
teknik adamlar anısına "Unutmadık, Unutturmayacağız" adlı program
düzenlendi. İlkadım Belediyesi Mete Adanır Spor Salonu'nda düzenlenen programda
“hayatta iken iz bırakanlar, öldüklerinde ölümsüzleşiyorlar” dendi. 20 Ocak 1989 tarihinde gerçekleşen kazada
teknik direktör ve şöför dahil 4 kişi hayatını kayvetmiş, yaralı 4 futbolcunun
da kaza nedeni ile futbol hayatları bitmişti.
Hayat kurtaracak ve 112 acil ile bağlantılı sistem
TÜRKİYE, Karayollarında seyreden araçlardaki yolcuların
güvenliğini sağlamayı amaçlayan HeERO Projesine (Harmonised eCall European
Pilot) dahil oldu.Avrupa Birliği tarafından desteklenen HeERO Projesinin
Türkiye’deki uygulamaları İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğü
tarafından yürütülecek olup ASELSAN A.Ş ile birlikte telekomünikasyon (TÜRK
TELEKOM, TURKCELL) ve otomotiv sektöründen firmalar (TOFAŞ, RENAULT), İçişleri
Bakanlığı’nın alt yüklenicileri olarak projede yer alacaklar. HeERO projesi, 112 acil çağrı numarasına
bağlı olarak çalışan araç içi acil çağrı sistemi aracılığıyla, acil yardıma
ihtiyaç duyan ya da kaza yapan araçlardaki yolcularla anında iletişim kurularak
acil yardım ekiplerinin olay mahalline en kısa sürede sevk edilmesini
hedeflemektedir. Bu sisteme sahip olan bir araç kaza yaptığında sistem otomatik
olarak devreye girip 112 Acil Çağrı Merkezini arıyor. 112 Acil Çağrı Merkezi
arayan aracın konum bilgisi araçta bulunan GPS aracılığıyla tespit edilip
araçta bulunan sensörler sayesinde de araçtaki hasar miktarı yaklaşık olarak
hesaplanabiliyor. Manuel ya da çarpma ile birlikte devreye giren sistem
sayesinde araç içerisinde bulunan kişiler ile 112 Acil Çağrı Merkezinde bulunan
görevliler (Polis – Jandarma – Ambulans – İtfaiye ) karşılıklı olarak
görüşebiliyor. Yolcular bilincini kaybetse dahi, eCall çağrısı alındıktan sonra
acil yardım ekipleri tarafından kaza yapan araca ulaşılıp kazazedelere gerekli
müdahale yapılabiliyor. Sistem sayesinde yüzlerce kişinin hayatının
kurtarılabileceği belirtildi. 2011–2013 yılları arasında 9 Avrupa ülkesi 112
alt yapısını kullanarak, birlikte çalışabilir araç içi acil çağrı sistemini
kurmaya başladı. Proje ile pilot ülkelerdeki uygulamaların Avrupa
Standardizasyon Kurumunun belirlediği standartlar çerçevesinde
değerlendirilerek tüm Avrupa Birliği ülkelerinde uygulama birliğinin sağlanması
hedeflendiği belirtildi. 2015 yılından itibaren Avrupa Birliği ülkelerinde tüm
araçların bu sisteme uyumlu halde üretilmesi ve ülkelerin de acil çağrı
merkezlerini e-Call çağrılarını karşılayacak şekilde yeniden düzenlemeleri
bekleniyor.
HeERO 1 projesi Hırvatistan,
Çek Cumhuriyeti, Finlandiya, Almanya, Yunanistan, Hollanda, İtalya, Romanya ve
İsveç tarafından yürütülmektedir. 2013–2015 yılları için Avrupa Birliği
tarafından HeERO 2 projesine 3 milyon EURO ödenek ayrılmış olup, 1 Ocak 2013
tarihinde 9 pilot ülkeye ilave olarak 6 yeni ülke projeye dahil edildi. HeERO 2
projesinin pilot ülkeleri Türkiye, İspanya, Bulgaristan, Lüksemburg, Danimarka
ve Belçika’dır. Sistem tüm Avrupa Birliği ülkelerinin yanı sıra Norveç, İzlanda
ve İsviçre’de de uygulamaya konuldu.
HeERO projesi, Avrupa Birliği ülkelerinde
araç içi acil çağrı sistemini oluşturmayı ve Avrupa’da uygulama birliği
altyapısını gerçekleştirmeyi amaçlıyor. Böylece Avrupa içerisinde seyahat eden
herhangi bir aracın, ciddi bir kaza anında eCall servisini kullanabilmesi
sağlanıyor. Bunun için, proje kapsamındaki bütün ülkelerin birlikte çalışması,
hem aynı teknolojiyi kullanmaları hem 112 Acil Çağrı Merkezlerindeki iş ve
işlemlerin standart hale getirilmesi hem de ülkelerin eCall servislerinin
uyumlu bir şekilde çalışması büyük önem taşıyor. Sistemin Avantajları:
Araçlardaki eCall cihazı, kaza anında ciddi bir darbe ikazı alır almaz en yakın
112 Acil Çağrı Merkezini arayarak kaza yerinin coğrafi koordinatlarını ve
araçla ilgili diğer bilgileri çağrı merkezine iletebiliyor. Araçta bulunanlar
bilinçlerini kaybetse bile sistem, kurtarma ekiplerine kazanın olduğu yerin
bilgisini ve araçtaki hasar miktarını verebiliyor. Sistemin devreye girmesi ile
birlikte kaza yapan araç içerisindeki konuşmalar 112 acil çağrı merkezindeki
görevliler tarafından dinlenebiliyor. Ekipler dakikalar içerisinde olay yerine
intikal ederek olaylara müdahale edebiliyor. Aynı cihaz bir buton aracılığıyla
manüel olarak da acil çağrı yapabiliyor.
Trafik Meleği Okulu
Adana'da 1994 yılında kırmızı ışıkta dururken bir otomobil
aracına çarpan öğretmen Kadir Tuncay, çocukları küçük yaşta eğitip trafik
canavarı olmamaları için öğretmenlikten istifa edip trafik meleği okulu açmış. "Benim başımdan bir trafik kazası geçti, bu okulu açmamda bu
kazanın çok büyük etkisi var. Bundan dolayı böyle bir işe kalkıştım. 1994
yılında ufak bir trafik kazası geçirmiştim, ehliyeti olmayan bir sürücü kazaya
sebebiyet vermişti. Yara almadan kurtuldum ama o da bize çok büyük bir vesile
oldu. Yıllar sonra çocukları küçük yaşta eğitmek için öğretmenlikten istifa
ederek, trafik meleği okulunu açtım" demiş. Ve devam etmiş, "Trafik kazaları çok oluyor ve bu da herkesi olumsuz
etkiliyor. Bizde böyle bir şey düşünerek temelden verilen eğitimle bu işin
aşılacağına kanaat getirdik. Bizim buradaki programımızda 5-8 yaş arasındaki
çocuklara özel olarak hazırlanmış minyatür trafik alanında ve sınıflarda çizgi
film ile animasyon destekli bir biçimde çocuklarımıza trafik eğitimi veriyoruz.
Çocuklara kırmızı ışık, yaya kuralları, yani trafikle ilgili aklınıza A'dan
Z'ye ne geliyorsa hepsini öğretiyoruz. Son aşamada ise çocukları trafik meleği
moduna sokup, ailelerinin yanına gönderiyoruz" diye açıklama yapmış.
Dilerim her belediye ve tüm okullarda da böyle ufak pistlerle eğitim parkları açılır ve çocuklar trafiği erken yaşta öğrenip, büyüklerinin de yanlış davranışlarını değiştirmek için eğitirler.
Programın 2. bölümünde, 2007 yılında çıkardığımız bir kitapcıkta yer alan TSD Başkanı Şükrü Boyraz'ın yazısına baktım. Şükrü Bey 7 yıl önce kaldırımların ve yolların engelliler için uygun olmadığını yazmış yazısında. 7 yıl sonra bu gün hala kaldırımlar ve yollar uygun değil, sadece engelliler için değil tüm yayaylar için uygun gözükmüyor. Özellikle inşaat şantiyesine çevrilmiş ara sokaklarda yürümek oldukça tehlikeli hale geldi. Yay geçitleri ile ilgili bir tek iyileşme olduğunu gördüm yazıda. O tarihte yaygın olmayan sesli sinyalizasyon sistemleri dışında sorunlar hala aynı...
Engelli yada engelsiz yayalar hala rahatlıkla yürüyemiyorlar ve araçlar için hazırlanmış olan Karayolu ağının keyfini hala araçlar çıkartıyor....
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder